‘Als je zelf niet in actie komt, gebeurt er ook niks’

Techniek moet een prominentere plaats krijgen op de basisschool. Maar hoe realiseer je dat in een gewoon klaslokaal? In Veendam krijgen leerlingen uit groep 7 en 8 techniekles op een onderbouw locatie van het voortgezet onderwijs. Vrijwilligers begeleiden de leerlingen bij het maken van vogelhuisjes, ballonracers en zenuwspiralen. Ook het bedrijfsleven helpt financieel een handje. Het levert niet alleen betere technieklessen op, maar verbetert ook de doorgaande leerlijn en overgang po-vo. In Kader Primair maart 2014.M_techniek kind senior“Het is lastig om op basisscholen techniekles te geven. Leerkrachten zijn er niet voor opgeleid. De meesten zijn ook onzeker op dat terrein, omdat ze zelf zelden klussen.Op basisscholen is er meestal te weinig kennis, geen geschikt lokaal en geen materiaal”, zegt Levi Austin, leerkracht op de Westerschool in Wildervank. Samen met een collega van de Veendammer school voor voortgezet onderwijs Winkler Prins geeft ze het ‘Techniekproject voor basisschoolleerlingen’ handen en voeten. In dit project maken basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 van alle basisscholen in Veendam en Menterwolde plus een paar scholen uit Oude Pekela vier keer per jaar een werkstuk. Dat zijn aansprekende opdrachten: een ‘zenuwspiraal’ bijvoorbeeld, waarbij leerlingen een stroomkring maken, een karretje dat wordt voortgedreven door de energie van een leeglopende ballon. Een stuurgroep van algemeen directeuren plus de vo-directie geeft het project een stevige basis, een werkgroep van leraren van basisscholen en voortgezet onderwijs zorgt voor de praktische invulling.

Zagen en boren
“We hebben het project gedeeltelijk gekopieerd van een school in Lichtenvoorde”, vertelt Austin. “Winkler Prins stelt een lokaal beschikbaar. We hebben het lokaal ‘Tech4fun’ genoemd. Een goede ruimte is heel belangrijk. Op de basisschool kun je in het leslokaal wel bouwen met karton of iets in elkaar zetten met rietjes. maar zagen of solderen gaat niet. dat is te gevaarlijk, of geeft teveel stof.

Lees het hele artikel in Kader Primair