De eilandjesgeest voorbij

Geplaatst op 9 april 2013

Foto: Hans RoggenEen professionele cultuur is nodig om kwaliteit te leveren. Kenmerken van een professionele schoolcultuur zijn dat leerkrachten hun onderwijs blijven innoveren door nieuwe aanpakken uit te proberen en elkaar aanspreken op  verbeterpunten. Vooral dat laatste vinden veel leerkrachten en schoolleiders moeilijk. In Kader Primair 7, april 2013

“Toen ik op deze school startte vorig jaar zomer, was de cultuur niet professioneel”, vertelt Charles Impens,  directeur van openbare basisschool Kortland in Krimpen aan den IJssel (500 leerlingen). De topdown-benadering die tot dan toe op Kortland de gewoonte was, had de teamleden passief gemaakt. “Van de collega’s werd niet verwacht dat ze zelf ergens over nadachten. Ze mochten alleen meebeslissen over huishoudelijke zaken als de aanschaf van potloden en gummetjes. Dat is nepverantwoordelijkheid.” Impens voerde werkgroepen in over onderwijsinhoudelijke onderwerpen, zoals sociaal-emotionele ontwikkeling, de nieuwe rekenmethode en ict. Eigenaarschap en erkende ongelijkheid ziet hij als sleutelwoorden bij professionaliteit. “De werkgroepen krijgen een opdracht mee, bijvoorbeeld ‘zorg voor een goede implementatie van de nieuwe rekenmethode’,
maar hoe ze het aanpakken en plannen moeten ze zelf bedenken. Ze krijgen op termijn ook een eigen budget.
De regeldingen, zoals de sinterklaasviering, zetten we in de interne nieuwsbrief.” De eilandjescultuur op het Kortland is doorbroken door de organisatie van gezamenlijke activiteiten en het samenwerken door de hele school heen. “Een Kortland-leerling is van de hele school, dus niet alleen